*

seppo viljakainen Kaikki jalo on vaikeaa

Jo hyytyi tuuli ja himmeni aurinko

Tietokirjailija Juha Kuisma pohdiskelee sähkön riittävyyttä tämän päivän Hesarin pääkirjoitussivun kolumnissa

" Sähköauto voi viedä kohti sähköansaa."

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005294416.html

 

Ottamatta mitään kantaa hänen pohdintojen lopputulokseen , yksi asia pistää vaihtoehdoissa silmään.

Missä kolumnissa luuraa "puhtaat , riittävät, ympäristölle ongelmattomat ja nykyään kuulemma kaikkein halvimmat" sähköntuotantomuodot : tuuli/aurinkosähkö?

Jokunen päivä sitten Hesarin toimittaja kaikella luonnontieteellisellä kompetensillaan meitä valisti samalla aukeamalla todeten " Tuuli on oiva korvaaja hiilelle. "  ..vai niin?

http://www.hs.fi/paakirjoitukset/art-2000005278914.html

 

"... maailmassa monta on ihmeellistä asiaa , se hämmästyttää kummastuttaa pientä kulkijaa..."

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kuisma Keskustan ideologina on tietenkin isäntänsä bioenergia-asialla. Eivät ne kirjoituksessa hehkutetut miljoona hehtaaria energiapeltoa ilman veronmaksajien tukirahaa ala satoa tuottamaan.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Totta, mutta kuten yritin - vajavaisesti näköjään- ilmaista, etten ota kantaa hänen pohdintojen lopputulokseen vaan tuulen/auringon totaaliseen puuttumiseen valikosta.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Tuuli ja aurinko sähköenergian lähteinä puuttuvat, koska Kuisma on vanhanaikainen maaseuturomantikko. Miljoona hehtaaria takaisin/lisää pyhän viljelyn piiriin...

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

http://tuulivahinko.fi/
Hyvä vaan, jos tuuli puuttuu. On epävarmaa ja tulee veronmaksajille tolkuttoman kalliiksi.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Hämmästyttävää kyllä mutta tässä olen samaa mieltä Mäkisen kanssa. Sen lisäksi se biokaasu ei todellakaan synny ilman liikkuvia osia, kun jollain ne pellot pitää kääntää, viljellä, lannoittaa ja sato korjata ja kuljettaa pois. En ole vielä nähnyt biokaasupuimureita tai -traktoreita.

Ja tämä ei nyt ole kannanotto sähköautoilun puolesta. Tietenkin Suomen oloissa kannattaa panostaa metsistä saatavaan energiaan, mutta noin ongelmatonta mitä artikkelissa väitetään se ei ole.

Maailmanpankki heräsi tähän uusiutuvien humppaan:
https://m.kauppalehti.fi/uutiset/ft-maailmanpankki...?

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Ei tuulesta ole hyötyä muuta kuin merellä ja purjelaivoille. Luvialla kuljettaa ihmisiä kaljaasi Ihana purjeet ylhäällä, - jos tuulee.

"Tuulivoimatuki nielaisi tammi-maaliskuussa yli 2200 opettajan vuosipalkat"
"Suomessa veronmaksajien pussista otettavat tuulivoimatuet nousivat tämän vuoden tammi-maaliskuussa kaikkien aikojen ennätykseen. Tuulivoimayhtiöille tilitettiin kolmen kuukauden aikana tuotetuista sähköistä yli 63 miljoonaa euroa yritystukea" (Energiavirasto).

"Tämä kolmen kuukauden 63 miljoonan euron tuulivoimatuki vastaa noin 2235 lastentarhanopettajan vuosipalkkaa. Pahimpina yksittäisinä päivinä maksetaan yli 50 lastentarhanopettajan vuosipalkan verran tuulivoimatukea" (TVKY).

"Yhteensä tuulivoimatukien määrä lähestyy jo puolta miljardia euroa (TVKY) vaikka 2030-luvulle jatkuvia tukia on maksettu vasta muutama vuosi. Vuodesta 2017 onkin tulossa ennätyskallis" (TVKY).

http://tvky.blogspot.fi/2017/07/tuulivoimatuki-nie...

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Asiaa sivuten, Timo Harakankin nokka irtos ja pyrstö tarttui kun pyhää sähkölehmää arvosteltiin. Me kun kuulemma mm. rakennamme Uudessakaupungissa merkittävät määrät sähköautoja joten tolppia tarvitaan.

http://www.timoharakka.fi/jumbo-jankhalle-kaasua-k...

Onkohan joku muistanut kertoa Ugin autotehtaalle, että siellä valmistetaan sähköautoja? Mitä mallia ja mistä sellaisen voisi ostaa?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kuismalla ja Harakalla on vissiin sama pahasti vanhentunut Google-hakukone käytössä. Volvo ei ole enää vuosiin valmistanut kaasubusseja ja sama juttu Ukin sähköautojen kanssa (meinaavat kyllä siellä palata aiheeseen).

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro

Pohjanmaalla saksalainen toimija kertoi heillä olevan EU:n myötä oikeus pystyttää 250 metriin ulottuvia tuulivoimaloita Suomeen, ne olisivat hiljaisempia kuin pienemmät mitä esim. Saksaan pystytetään. - Ei nuo jutut uponneet ilman kritiikkiä yleisöön.

Roottorin siipi on 71 metriä pitkä ja painaa n. 20 tonnia, ja kun se pyörii samoilla nopeuksilla kuin formula-auto nopeimmillaan, niin joka kerta kun se ohittaa tornin, se täräyttää ilmaan shokki-impulssin. Naselli on 179 metrin korkeudessa eikä niillä korkeuksilla ole mitään äänenvaimentimia. Sakemanni ei oikein osannut selvittää mistä tuo hiljaisempi yhtälö isommassa ja korkeammassa tuulivoimalassa johtuu.

Eikä nämä CO2 päästöjen vähennyksetkään ihan helposti ole selitettävissä kun Saksa rakentaa uusia hiilivoimaloita, ja Suomessa yritetään CO2 päästöjä vähentää tuulivoimaloita rakentamalla.. Saksa rakentaa tuulivoimalat korvaamaan ilmastoystävällisen ydinvoiman. No, mutta Saksa auttaa ja tuo sitten tänne tuulivoimaloitaan joita Suomen valtio tukee takuuhinta/syöttötariffi politiikalla.

Ei näitä kaiken maailman ihmeellisyyksiä pieni ihminen jaksa selvittää, mutta onhan meillä viisaat ihmiset hallituksessa, ja joukossa tyhmyys tiivistyy.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

"..ja joukossa tyhmyys tiivistyy."

Menee vähän aiheesta ohi , kirjoitin joku aika sitten paikalliseen ilmaisjakelulehdykkäiseen alla olevan ´vastineen´ aurinkohypetyksestä.

Lopetin sen : "Tyhmyys on ehtymätön luonnonvara. Harmi ettei siitä voida generoida sähköä."

Mäkelänkankaan aurinkopaneeleista

ANK 24.6.2017 : Mäkelänkankaan paneelit tuottivat vuodessa 594.000 kWh . Jos tämä sähkömäärä olisi myyty verkkoon , tulot olisivat ( 3,5 snt/kWh) 20.790€/vuosi . Emme edes yritä arvioida mahdollisia vakuutus-, maavuokra-, liittymis- jne. maksuja , oletamme tuon 20 tonnia jäävän nettona ´käteen ´. Julkisuudessa olleiden tietojen perusteella investoinnin arvo on n. 1,2 miljoonaa euroa , joten investoinnin takaisinmaksuaika on näillä luvuilla ( 1.200.000€ / 20.790€) n. 60 vuotta : ei siis näytä kannattavalta kuten kirjoituksessa mainittiinkin.

Onneksi ilmastouskovaiset , sähkön tuotannon perusasioista täysin tietämättömät , laskutaidottomat ja hyvää tarkoittavat viherikot ovat kilvan "vuokranneet" ko. paneeleita . Heille hyvitetään vuodessa noin yhdeksän euroa ( 250 kWh), " vuokraa " he maksavat tästä mittavasta ilmastoteosta 3,90€/kk eli 47 euroa vuodessa . Nämä kirkasotsaiset harhaan johdetut siis ostavat ympäristöaneita noin viisinkertaisella hinnalla markkinahintaan verrattuna . Tällä silmänkääntötempulla tuon miljoona-investoinnin takaisinmaksuaika lyhenee reiluun vuosikymmeneen.

Tyhmyys on ehtymätön luonnonvara. Harmi ettei siitä voida generoida sähköä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sinuna en naureskelisi toisten laskutaidolle. Edellisessä blogissasi laskit ihan päin helvettiä ydinvoimalat ja sähköautot-laskusi.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #10

Ei Esa saa kiroilla , vaikka kuinka kiukuttaisi ; Sinähän olet ( olit?) opetustehtävissä kansankynttilänä?

Tarkoittanet tätä kuuden desimaalin tarkkuudella tehtyä " laskelmaani" :

"...mistä tuo kai ydinvoimalan verran tehoa otetaan."

Tunnustan laiskuuteni tuossa kohtaan , yritin " laskemattomuuttani" -siinä näköjään onnistumatta - implikoida lauseeseeni piilottamalla kai-sanalla.

Antanet anteeksi?

Ja mehän sitten muistamme , että Loviisan yhden yksikön teho on n. 500 MW , nyt olen nähnyt tukuttain " sähköautolaskelmia" , jossa vertailukohtana käytetään - ei koskaan valmistuvaa ( lähde viheriköt)- Olkiluoto 3:sta ; 1600 MW.

Vielä edittiä : Eihän Sinun Esa minun onnettomiin laskelmiin tarvitse/kannata luottaa :

http://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/294402-om...

..ja eikun lisää edittiä : Sait Esa minut oikein laskemaan , auttanet minua , missä lasken " päin he...ttiä"?

1. Sinun Rellusi vaatii noin viiden tunnin latauksen 11 kW:n teholla.
Ottakaamme se keskivertoautoksi?

https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/tekniset-t...

2. Meillähän on nyt noin 3 miljoonaa henkilöautoa , kunniakas tarkoitus olisi saada niistä 300.000 sähköiseksi ?

3. Kuinka suuri osuus niistä makaisi latauksessa ?
Kenties - varovaisesti arvioiden- joka viides eli 60.000 rellua?

4. 60.000 x 11 kW = 660.000 kW = 660 MW ??

Käyttäjän hannuaro1 kuva
Hannu Aro Vastaus kommenttiin #10

Onhan näitä laskelmia, ja vaikka kaikki kulut pitäisi olla tiedossa niin lopputulos yllättää aina!

http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/303385/21504...

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #14

Asian vierestä, mutta vastustamaton haluni ilkkua muutaman vuoden päästä dementikkojen tunnuslausetta " Mitäs minä sanoin" panee minut vielä kirjoittamaan laskelmista.

Sähköautoilla ajo tulee olemaan ( nykyisillä tiedoilla) huomattavasti kalliimpaa kuin bensakotkottimilla ; en ota huomioon huoltokustannuksien eroja, koska en niitä tiedä:

1. Kevyt keskusteluni sähköautoilijoiden kanssa on paljastanut minulle ainakin "uutisen" : "..tietenkin kaupallisilla latausasemilla ladattuna ajon hinta nousee " taivaisiin..."

2. " Mutta kaikki lataavat tietenkin kotona sitä halpaa omasähköä" ...jaa ...vai niin : täällä Kotkassa maksaa 25A:n ( n. 17 kW) pääsulakkeen muutos 80 A:iin ( 55 kW) noin 1200 euroa vuodessa lisää pelkkiä siirron perusmaksuja.

Tuolla 1200 eurolla ( 1,4 €/ litra , 6 litraa/100 km) ajaisin vanhalla bensakotkottimella n. 14.000 kilometriä vuodessa siis enemmän kuin nyt sillä ajelen ??

Jos laskin väärin ,mielelläni kuulisin korjauksen....

Käyttäjän gavia52 kuva
Juha Vesamäki Vastaus kommenttiin #15

Menee ehkä vähän aiheen vierestä mutta ei välttämättä aivan metsään. Eli oletetaan utopistinen arvio, autokannasta olisi jossain tulevaisuudessa 50 %:a sähköllä kulkevia, ja nyt seuraa tuhannen ekun kymysys. Mistä "seinästä" revitään ne veroeurot jotka jäävät pensasta ja löpöstä saamatta ? Nostetaan sähköveroa entisestäänkö ?

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #15

Sä unohditkin, että bensalle ja sen kaltaisille laitetaan tulevaisuudessa sellainen viherhiilidioksidivero, että et aja siihen hintaan metriäkään...perusteita moiselle verolle en vain keksi mitenkään, ellei sitten löpö ole piakkoin loppumassa.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

"On selvää, ettei sähköautojen ­olemassaoloa voi rakentaa sen paremmin fossiilisen lähtöenergian kuin ydinvoimankaan varaan".
En nyt ymmärrä. Ydinvoima toimii ja tuottaa sähköä tyvenenä talviyönäkin. Se vasta surkea tilanne olisi, jos sähköauto pitäisi silloin ladata aurinko- tai tuulisähköllä. Tai paistaa joulukinkku.

OL3:n valmistuminen nyt takkuaa pahasti, mutta muut Suomessa jo toimivat toimivat ihan hyvin ja kai tuo OL3 myös joskus tuottaa, jos joku muu kuin Areva ottaa sen käsittelyynsä.
Iso ongelma ydinvoimassa on poliittinen. Siitä kun on myös poliittisin perustein väkisin tehty kallista. Kun Tsernobyl venäläisten käsissä ryssittiin, kaikkea ydinvoimaa alettiin vierastaa.
Onhan ydinvoimala kallis rakentaa, mutta valmistuttuaan se tuottaa tasavarmaa ja puhdasta sähköä halvalla. Paljon tuulivoimaa halvemmalla ja hiilivoimaa puhtaammin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset