*

seppo viljakainen Kaikki jalo on vaikeaa

Sähköautoilu ei ole mahdollista ...

..pitkillä matkoilla Suomessa?

Tämän päivän uutinen :  "Kokoomus haluaa sähköautojen pikalatauspisteet pakollisiksi huoltoasemille...yhden latauspisteen hinta noin 20.000 euroa.."

https://yle.fi/uutiset/3-9722878

Oletan " yhden n. 20.000 euroa maksavan latauspisteen" tarkoittavan yhtä autoa kerallaan latauksessa.

Otamme esimerkkiimme Renalt Zoe sähköauton :

https://www.renault.fi/henkiloautot/zoe/tekniset-tiedot-zoe/

Toimintamatka " Viileässä 200 km" => normilataus n. 100 kilometrin välein .

Oletamme , että Helsingistä lähtee kymmenen tällaista Rellua samoihin aikoihin kohti Kuopiota ( n. 400 km).

Pikalataus puolesta tehosta täyteen vaatii Rellulta reilun tunnin latausajan .

Voisiko joku sähkötekniikasta perillä oleva kertoa minulle, miten tämä matka sujuu : menet yhden latauspisteen huoltamolle huomaten edessäsi olevan viiden auton jonon => noin kymmenen tunnin odotusaika??

Eihän tässä nyt olla taas samanlaisen hullutus-hypetyksen varassa kuin 2010 oltiin täydellisesti epäonnistuneessa tuulivoimahypetyksessä ; sehän tulee meille veronmaksajille maksamaan n. 4000 miljoonaa euroa ilman minkäänlaista merkitystä sähkön tuotantoomme saatikka ilmaston muutokseen...

Sitten niille sähkön ´ammattilaisille´, jotka kenties ehdottavat 50 pisteen huoltamoita : onko niiden hinta 50 x 20.000 = miljoona euroa ? Ja kehoittaisin huomioimaan , että esimerkiksi tuo pikku-rellu vaatii pikalataukseen ( 2h 40 min) 22 kW:n syötön , kertokaa se sitten 50:llä ja sitten huoltamoiden määrällä ja sitten miettikää  mistä tuo kai ydinvoimalan verran tehoa otetaan.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (67 kommenttia)

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Yleensä esittämääsi ongelmaan vastataan tyyliin: "sutoilla ajetaan Suomessa keskimäärin vain 38km päivässä, joten mitään ongelmaa ei ole."

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Totta, ja vastaushan on totta .

Nopeasti ajatellen meidän on varauduttava hankkimaan talouteen tai kommuuniimme sähköauto kaupunkiajoon ja polttomoottori-auto pidemmille matkoille.

Tietenkin , jos joku ´älynjättiläinen´ ratkaisee tuon huoltamo-ongelman .....

Nyt ei enää jaksaisi lukea ratkaisuja tyyliin " aivan nurkan takana häämöttävät älykkäät sähköverkot ratkaisevat kaikki ongelmamme " ..jne...

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Eihän sitä noin voi laskea. EI autolla joka päivä ajeta. Joku päivä kilometrejä tulee 10 km toisena 100 km ja sitten on taukoja, että ei ajeta viikkoon olleenkaan ja sitten kerran kuussa 300 - 400 km.

Keskiarvo per päivä voi olla tuo 38 kilsaa,mutta matkat vaihtelee.

Käyttäjän ErkkiJohansson1 kuva
Erkki Johansson

Väittäisin, että useimmilla teillä on useampi kuin yksi autolla matkaaja sadan kilometrin matkalla. Jos kaikki käyttävät sähköautoja, latauspaikoilla voi tulla enemmän kuin pikkuisen ruuhkaa.

Tuleehan jonoja tankkausasemillakin, vaikka bensatankin täyttö kestää vain muutaman hassun minuutin ja tankillisella ajaa paljon pitemmän matkan kuin täydellä akulla.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #23

Eiks tyhjiä akkuja vois vaihtaa täysiin. Älykäs huoltamonomistaja keksii kyllä keinot kuinka se käy ...... ja öljysheikit jäävät nuolemaan näppejään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Ei tuo lataus onnistu laajemmassa mittakaavassa mitenkään muuten kuin jollain ajolanka- tai "pysäköintilanka"systeemillä. Eli auto ottaa itse sopivissa paikoissa avoimesta korkeajännitejohdosta tai -kiskosta sähköä samaan tyyliin kuin vanhat itäblokin kaupunkibussit. Se taas vaatisi aika radikaaleja muutoksia autojen rakenteisiin ja veisi pois sähkön myyjän mahdollisuuden mitata yksittäisen auton ottamaa energiaa.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Jostain syystä tyhmät autovalmistajat eivät ole tuohon ryhtyneet. Olisivat kysyneet neuvoa sinulta tai Puheenvuoron kaikkitietäviltä autoäijiltä. Seuraavaksi joku tulee ja ehdottaa vaihdettavia akkuja...

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Esa : kerroit täällä hyvin meneestä pitkästä reissustasi Rellun kanssa. Et varmaankaan huomannut kysymystäni koskien tuota matkaasi.

http://vesalevonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/239698...

Onko mahdollista , että tässä vastaisit , olen aivan aidosti kiinnostunut, miten käytännössä latauksen suoritit.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Ehdotan vaihdettavia sähköautoja villin lännen postiasematyyliin.
Siellähän kiesien eteen vaihdettiin vetävät hevoset ja matka jatkui...

Miksi jäädä lataamaan sähköautoa? Otat matkaasi valmiiksi ladatun menopelin ja jätät omasi lataukseen.

Ai niin, eihän se onnistu, koska Suomi on kapitalismin mallimaa, jossa jokainen omistaa ja ajaa vain omaa ajopeliään.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Tuohon on hankala ottaa kantaa koska ne autonvalmistajat joille olen tehnyt töitä, eivät ole olleet tyhmiä. Heidän toimintaansa ohjaa ensisijaisesti raha ja sen säästämiseen valmistusvaiheessa uhrataan suunnattomasti voimavaroja.

Jos ja kun siis löytyy sopivan taustan omaavia asiakkaita jotka haluavat maksaa 20 000 euroa pistorasiasta ja toisaalta sen pois jättäminen autosta säästää 400 euroa, se jätetään varmasti pois.

Petteri Räty

Ei Zoessa ole DC-pikalatausta ollenkaan, joten ei sitä voi käyttää esimerkkinä. Hyundai Ioniq lataa itsensä nollasta 80% alle puolessa tunnissa. https://plugit.fi/fi-fi/article/etusivu/hyundai-io...

Kirjoittaja on myös pihalla ydinvoimaloiden tehosta. 50*22kW on 1,1MW. OL3 teho on 1600MW eli sillä voisi ladata 32 tuhatta 50kW laturia samaan aikaan.

On totta, että latureita tarvitaan pistettä kohden enemmän kuin yksi samalla tavalla kuin bensa-asemalla on useita pumppuja. Sähköautoilun yleistyessä tästä kuitenkin tulee kaupallisesti kannattavaa.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

"Kirjoittaja on myös pihalla ydinvoimaloiden tehosta. 50*22kW on 1,1MW. OL3 teho on 1600MW eli sillä voisi ladata 32 tuhatta 50kW laturia samaan aikaan."

????

32000 / 50 = 640 huoltamoa???

Jos sähköautoja tulee joskus, kuten käsittääkseni on toivottu jopa 300.000 kpl, ei kai tuo 32.000 latingissa olisi niin ihmeellistä, eli n. 10 % sähköauto-kannasta??

Ja sitten on mielenkiintoinen tuo valintasi ydinvoimalan tehosta : Loviisan yksi voimala tuottaa 500 MW/laitos , Olkiluoto n. 900 MW/laitos.

Minulle on viherhiukkaset jo moneen kertaan kertoneet , ettei OL3 ikinä valmistu ja siihenhän on uskominen vai kuinka??

Tuuleeko siellä pihalla?

Petteri Räty

Ok eli meillä siis on eri käsitys tarvittavista latauspisteiden määrästä. Ei 32 tuhannelle pikalaturille ole kaupallista tarvetta, jos on 300 000 autoa. Taajamissa lataus tapahtuu pihassa, kaupan parkkipaikalla jne. Sanotaan, että 200km rangella olevalla autolla ajan mökille 400km nopeudella 100km/h. Tämä tarkoittaa 4h ajoaikaa ja oletetaan lataus tapahtuvan puolessa tunnissa. Olen siis kiinni pikalaturissa 30/(4.5*60)=0.11111 eli noin 10% ajasta. Tämä tarkoittaisi, että tuo heitto 10% sähköauto-kannasta tarkoittaa, että joka ikinen auto on liikenteessä samaan aikaan pitkän matkan ajossa. Kun otetaan realistisemmat oletukset, jäädään selvästi alle Loviisankin tehojen. Pitää myös muistaa, että ei Suomessa tehosta ole pulaa kuin talvipakkasilla. Tällöin voidaan hintaohjaukselle kannustaa ihmisiä olemaan käyttämättä pikalatureita.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Sähkön riittävyydestä:
https://tekniikanmaailma.fi/autot/kysy-tm-toimituk...

Tuo Mykkäsen heittämä 20.000€ on varmaankin 50/100kW pikalatauspisteen hinta noin vaan yksittäin hankittuna. Nesteen ja S-ryhmän maksamat kymmenien asennusten hinnat voivat olla ihan muuta, eli alempia. Tavallisimmin latauspisteissä on 2-4 paikkaa ja ne ovat 22kW Type-2 -paikkoja. Sellainen viritelmä ei varmasti voi maksaa 20.000 euroa, huoltamon tai kaupan pihalle taikka seinälle tehtynä. Kotinsa seinään latauslaitteen saa reilulla tonnilla. Halvalla pääsee, kun olemassaolevaan voimavirtapistokkeeseen hommaa sopivan johdon.

Ratkaisu latausongelmaan on yksinkertaisesti lisätä latauspisteitä, tehdä uusia ja laajentaa entisiä. Huoltoasemille ja marketteihin tulevat sähkönsyötöt ovat varmasti riittävät jo nyt vaikka tuplattaisiin ne 2-4 paikkaa.

Kuopion ja Lapin reissujen ratkaisu ainakin itselläni on joko matkan fiksu suunnittelu, eli ajan käyttö tai sopivan auton vuokraus. Siis jos julkiset liikennevälineet eivät kävisi.

Pisin reissu, jonka olen Zoella tehnyt oli Sipoosta Seitsemisen kansallispuistoon Parkanoon, reilu 300km. Lähtiessä akku oli täynnä ja latasin mennessä kahdesti, noin tunnin Hämeenlinnassa ja Ylöjärvellä. Hyvät tauon paikat sekä kuskille että reissukaverina olleelle koiravanhukselle. En ajanut moottoritietä, vaan tyhjää ja hyväkuntoista vanhaa tietä sen vieressä. Energiankulutuksen ero 80km/h vs. 120km/h on huomattava, kuten fossiiliautoissakin. Tämä leppostelu ei tietenkään kaikkeen ajoon sovi, nyt ei ollut kiire. Tavallisessa arkiajossani 40-60-80km/h -teillä keskikulutus on nyt kesällä 13 -15 kWh/100km. Moottorietieajo vie sitten noin 22 kWh/100km.

Sähköautoilun vastustaminen on turhaa jääräpäisyyttä, se nyt vaan tulee lisääntymään harppauksittain. Suosittelen kokeilemaan sähköautoa.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

"Kuopion ja Lapin reissujen ratkaisu ainakin itselläni on joko matkan fiksu suunnittelu, eli ajan käyttö tai sopivan auton vuokraus. Siis jos julkiset liikennevälineet eivät kävisi."

Suomessa on pilvin pimein kireällä aikataululla pitkiä matkoja autoa ajavia myyntimiehiä ja muita vastaavanlaisen liikkumistarpeen omaavia, jotka eivät voi jokaiseksi arkipäiväksi alkaa suunnitella reissujaan sen fiksummin kuin nytkään.

Yksi asiakaskäynti aamulla Oulussa, toinen aamupäivällä Kemissa ja kolmas iltapäivällä Rovaniemellä, ja sieltä vielä kotiin Kempeleelle ...

Ja tällaiset eivät ole poikkeustapauksia vaan nykyisen autonkäytön tyyppiesimerkkejä. Monet myyntimiehet ajavat yli 80.000 km vuodessa eikä siinä paljon ehdi latailemaan.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Eivät ne ole mitään tyyppiesimerkkejä. Ei heitä ole pilvin pimein. Ajakoot millä pääsevät, ei ole pakko vaihtaa Teslaan. Moni on jo niin tehnytkin. Vielä useampi on vaihtanut toimintatapansa nykyaikaisemmaksi.

Tyyppiesimerkkejä ovat ne 80% suomalaisista, jotka asuvat taajamissa.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Esa : Uskallan pelätä, ettei tuo 20.000 euron hinta-arvio sisällä pelkästään voimapistorasian hankkimisen ja kytkennän ; pitäisi- nopeasti ajatellen- mennä huomattavasti halvemmalla.

(Muokkaus , joka saa asian näyttämään vielä ´kauheammalta´: tuli nollavirhe:)

Siihen on käsittääkseni laskettu mukaan syöttöjen uusimiset 50 x 50 kW = 2500 kW . Minun on vaikea uskoa , että joltakin huoltamolta löytyy tuollainen tehoreservi syötössään.

Ja sitten Esa hyvä : älä nyt ´pakene´ tuohon myyttiin ,että joku " vastustaa sähköautoilua"; se on aivan yhtä alhaista kuin tuulenkansan kailottama tuulivastaisuus.

Jos joku ei vaan teknisesti toimi , ei sen esille tuominen ole "vastustamista" vaan pikemminkin valistamista.

Me kaikki tietenkin toivoisimme, että sähköautoilu yleistyisi ja että tuulivoimalla voitaisiin korvata esimerkiksi hiilivoimaa ; nyt ei voi - ikävä kyllä..ja tuo sähköautoilu näyttää kylmien numeroiden perusteella hyvin kyseenalaiselta....

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

"Valistajat" ovat vaan yleensä ennakkoluuloisia ja tietämättömiä. Tässäkin ketjussa on se jo tullut esiin. Sähköautojen vastustus on todellinen ilmiö, jota ei voi jättää noteeraamatta. Suomessa osataan neliraajajarrutus. Autoäijien itsetunto on saanut kolauksen, moni parkuu palstoilla epävarmuuttaan, kun se oma kosla onkin jälkeenjäänyt ruppana.

Teknisesti sähköauto muuten toimii varsin hienosti, itseasiassa paljon paremmin kuin polttomoottoriautot, siis nimenomaan teknisesti: hyötysuhde, kiihtyvyys, päästöt, ajo-ominaisuudet... Myös sähköautoilu toimii jo, se ei ole vain jokin tulossa oleva ilmiö. Sähköautoilla toimitetaan ympäri vuoden melkein kaikkia niitä asioita, mitä ihmiset henkilöautoillaan tekevät. Niillä ajetaan töihin, kauppaan, mökille, kuljetetaan tavaraa ja lapsia, koiria, kierretään p-rinkiä kirkonkylillä ja tehdään Lapinreissuja. Melkein: Peräkärryä ei vielä vedetä kuin Tesla X:llä, se on joltinenkin puute monille, minullekin välillä. Kiihdytyskisoissakin joku käy näyttämässä närhenmunat bensalenkkareille.

Paljonko hiiltä on nykyään pohjoismaisessa sähkömixissä? Hyvin vähän ja sekin vähä sähkön ja kaukolämmön yhteistuotannossa, eli varsin hyvällä hyötysuhteella. Eli hiilivoimalalla ei voi perustella sähköautoilun vastustamista sen enempää kuin sitä kannattaa puolustaa tuulivoimalla.

Kauhistelulaskelmasi ovat vähän hassuja, ei missään tarvita 50 auton pikalatausasemia.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Uudella markkinoille tänä vuonna tulevalla Opel Amperalla ajat tuon 300 km yhtäsoittoa ja vielä jää jopa 100 ajokilometriä reserviin.

Käyttäjän PekkaMansala kuva
Pekka Mansala

http://www.oil.fi/fi/tilastot-4-huoltoasemat/41-hu... mukaan Suomessa on n. 2.000 jakeluasemaa ja osa niistä kylmiä. Ei niille ole vedetty valmiiksi yhtään turhaa kW. Tuo lisäteho joudutaan siis ainakin kylmille asemille tuomaan jostain hieman kauempaa.

Itse kuulun tuohon epäilijöiden joukkoon. En ole koskaan edes kokeillut sähköautoa. Sen hiljaisuus kyllä kiehtoo.
Miten sellaisella tehdään vaikkapa mökkimatka, jos mukaan täytyy ottaa muutakin kuin luottokortti ? Rollaattorikin vie oman tilansa. Kaikki tässä ketjussa mainitut mallit taitavat olla aika pieniä ?
Emme mekään tee mökkimatkoja joka viikko, mutta kyllä auton valinnassa täytyy nekin ottaa huomioon. Ainakaan meillä ei ole varaa pitää nurkissa toista autoa vain mökki- tai muita pitkiä matkoja varten. Yhdellä ja samalla on pärjättävä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

Ei sähköautot yleisty Suomessa vuosikymmeniin.

Siten on ihan turha murehtia vielä niitä.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Sähköauto on vielä kehityksen alkutaipaleella ja olen kohtuullisen varma, että kehitys kehittyy siihen suuntaan, jossa sähköautot ja latauspisteet tulevat yleistymään, -jollei räjähdysmäisesti, niin ainakin merkittävästi.

Hyötysuhdeajattelu tulee myös mullistamaan perinteisiä käsityksiä, jossa usein tuijotetaan ao. kaavaa:

(Pa / Po) x 100%

Hukkalämpö voidaan johtaa tehojärjestelmään takaisin termodynaamisin menetelmin ja induktioperiaatteina.

Se osa energiasta joka eittämättä katoaa lämpönä tehoja lisättäessä, samaan aikaan liike-energiasta saatu hyöty (viileä ilma ja induktion lisäys) toimivat energiataseen tasapainottajina.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Latauspisteiden yleistymisen lisäksi pitäisi vielä ratkaista latausaikaongelma. Vasta sitten, kun latauksen voi suorittaa kahdessa minuutissa sähköauto on käytännön tilanteita ajatellen kilpailukykyinen polttomoottriauton kanssa.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Juuri näin, vaikka latausaika ei sinänsä olekaan niin kriittinen, kuin akuissa oleva kapasiteetti. Tämä suhde on ratkaiseva tulevissa akuissa.

Petteri Räty

Minun ei tarvitse yrittää vessatauolla päästä autolta vessaan ja takaisin kahdessa minuutissa, joten minulle käy hyvin, että lataus kestää pidempään. Veikkaan, että tämä on enemmistön mielipide myös. On terveellistä pitää jaloittelutauko silloin tällöin. Huomautan, että jo säädöksetkin tätä edellyttävät ammattikuskeilta: "Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin tauko, jollei hänen vuorokausi- tai viikkolepoaikansa ala.

Tauko voidaan pitää myös kahdessa osassa. Tällöin ensimmäisen osan pitää olla vähintään 15 minuuttia ja toisen osan vähintään 30 minuuttia. Toinen osa pitää sijoittaa siten, että yhteenlaskettu ajoaika ei ylitä neljää ja puolta tuntia ennen tauon toisen osan alkamista."

http://www.tyosuojelu.fi/tyosuhde/autonkuljettajan...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kahdessa minuutissa ei tankkaa kunnolla fossiiliautoakaan. Siis oikeinko tosissasi ajattelet, että se on se kaikkein ratkaisevin asia? Mitkään muut seikat sähköautossa eivät vaikuta mitään?

Käyttäjän karitorikka kuva
Kari Torikka

Miksi kaasuautot (Biokaasu LPG ja maakaasu CNG) jäävät niin vähälle huomiolle? Ainakin mainosten mukaan tankillinen kaasua vie n. 400 km:n matkan (esim audi a3 g-tron). Kun autossa lisäksi on normaalikokoinen bensiinitankki yksi täyttökerta molempiin riittää jopa Inarista Tammisaareen. Normitilanteessa benisiiniä käytetään vain autoa startattaessa. Moottorina käytetään siis ihan normaalia polttomoottoria, joka on jo keksitty ja jota on edelleen mahdollista kehitää. Sähköautoiluun tarvittavan kilpailukykyisen akkuteknologian kehittäminen on uskon asia, jonka vie joka tapauksessa vuosikymmeniä.

Gasum on ainakin luvannut, että kaasun jakelupisteitä lisätään lähivuosina tasaiseen tahtiin.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Biokaasu on tavallaan hyvä joo, mutta silläkin oikeastaan olisi fiksumpaa tuottaa sähköä voimaloissa niihin sähköautoihin. Auton polttomoottorin ja voimalan hyötysuhteiden erotus on melkoinen, auton tappioksi.

Käyttäjän karitorikka kuva
Kari Torikka

Niinpä niin mutta kun sillä tankkausajalla on edelleen monille kohtuullisen suuri merkitys, kaasu tankkautuu lähes yhtä nopeasti kuin nestemäiset polttoaineet.

Käyttäjän Jukka Konttinen kuva
Jukka Konttinen

Kai siinä keskuksessa on nyt useita töpseleitä, sähkötehoa vaan pitää olla jaossa joka lataajalle. Siitä huolimatta puoli tuntia on pitkähkö aika odotella jos ei kahviakaan jaksa joka latauksessa ryystää.

Sitenhän ollaan ajateltu että on yrittäjiä jotka vaihtaa autoosi valmiiksi ladatut akut huoltopisteessä. Vaikkakin kaukaisempaa tulevaisuutta.

Nestemäistä biopolttoainetta taas puoltaa se fysiikan laki että neste on kokoonpuristumatonta. Energiasisältö on sama kuin fossiilisen ja palamisominaisuudet paremmat ts. päästöt selvästi alemmat.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Voihan sitä kirjoittaa blogin vaikka siitä, että sähköautolla ei voi ajaa kantamaansa pitemmälle. Asiaan on kyllä ratkaisu: jos toistuvasti pitää ajaa pitkiä siirtymiä kannattaa jättää Zoe ostamatta.

Vaikka luulen jotain sähköstä ymmärtäväni en ymmärrä, miksi sähköautoilu olisi ongelma sähköverkkomme kannalta, kestähän se miljoona sähkökiuastakin.

Hinnasta: oletetaan että 20 kW kaupallinen latausasema maksaa tuon 20 keur, sähkön myyntikate 5 snt/kWh ja käyttöaste 10 h/vrk. Kate olisi 3650 euroa vuodessa, eli takaisinmaksuaika alle 6 vuotta.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Kalevi , olen pitänyt Sinua tolkun miehenä ,vaikka ajoittain mielestäni ajaudut ´mission mukana´-suo anteeksi ilmaisuni- tietoisesti tai tiedostamatta hakoteille.

Me molemmat sähkötekniikasta jotakin ymmärtävät olemme käsittääkseni joutuneet kahlaamaan muutaman logiikan kurssin läpi, vai kuinka?

"Vaikka luulen jotain sähköstä ymmärtäväni en ymmärrä, miksi sähköautoilu olisi ongelma sähköverkkomme kannalta, kestähän se miljoona sähkökiuastakin."

Mikä tämän lauseen looginen sisältö on ?

Ymmärränkö oikein ,ettet näe siinä ongelmaa , jos verkkoa rasitetaan " toisella miljoonalla kiukaalla" ?

Itse valistit minua aikaisemmissa keskusteluissa , että 50-paikan ( 2,5 MW) syöttöasema vaatii kytkennän ja muuntamon keskijänniteverkkoon, kiitos.

Ja kuinka monta näitä pitää Suomeen asentaa?

Ja palatkaamme alkuperäiseen ongelmaani:

Ministeri suuressa viisaudessaan ehdottaa pakollista yhden paikan - tässä uskossa olen ainakin vielä- latausasemaa jokaiselle valtatie-huoltoasemalle.

Ja minä kysyn, mitä sillä yhdellä paikalla ratkaistaisiin?

Tuolla ylhäällä yksi nimeltä mainitsematon pösilö kehua retostelee , kuinka Hundai latautuu puolessa tunnissa :

Akku 28 kWh eli ajellaan rapiat 50 kilometriä talvikelillä ja lataustehon olisi tuohon puoleen tuntiin oltava 100 kW . Omakotitalon - sähkölämmitteisen- syöttö on n. 17 kW.

Tulkaa nyt alas sieltä utulinnoistanne.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Kannattaa nyt olla omakehuissa ja pöyhkeissä oletuksissa vähän maltillisempi, ettei käy nolosti.

Nyt valitettavasti käy jo nolosti: Mitä Hyundai Ioniqiin tulee, niin, tuo 85km on vain sinun ennakkoluuloisuuttasi. Norjalainen sähköautoihin erikoistunut videobloggaaja Tesla-Bjorn, eli Bjørn Nyland ajoi talvireissun Oslosta Trondheimiin ja takaisin: "Nyland noticed that he was able to drive more than 100 miles on a charge even in winter with the defroster and seat heaters operating and the outside temperature hovering around 20º F." Eli 160km per lataus -7 asteen kelissä, auton lämmitys normaalisti käytössä.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #30

Kiitos Esa olennaisesta korjauksestasi.

Olen - ehkä väärin- ajatellut , että sitten kun sähköauton hankin, ajan sillä pääsääntöisesti akun puoleen tehoon , jotta ei tarvitsisi kylmä rinki pyllyn alla seikkailla maantiellä seuraavaa tolppaa odotellessa.

Ja vielä kerran : alkuperäinen huoleni oli ministeri Mykkäsen ´neronleimaus´yhdestä pakollisesta latauspaikasta/huoltoasema.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #32

Lisätään vielä että meidän yrityksen sähköautolla on ajettu noin 20 tkm mutta latausasemalla sitä ei tietääkseni ole ladattu kertaakaan. Lataaminen tapahtuu firman pihalla halvalla yösähköllä.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #32

Range anxiety lähtee ajamalla, eli tottumalla. Sähköauton mittari, joka kertoo jäljellä olevan kantaman on hyvin luotettava ja tarkka. Muutaman viikon jännittämisen jälkeen asiaan ei juuri kiinnitä huomiota, koska ei tarvitse. Minkään vanhanaikaisen auton polttoainemittari ei ole yhtä tarkka. Vai onko jossain joku polttisauto, joka kertoo, että voit ajaa vielä esim.14 km viimeaikaisella ajotavallasi?

Olet nyt kovasti takertunut tuohon yhden auton latauspaikkaan. Mitään sellaista Mykkänen ei ole sanonut. Käytännössä latauspaikkoja on nytkin, kun ollaan melkein vielä alkutekijöissä, 2-4 autolle per kohde.

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka Vastaus kommenttiin #57

"Vai onko jossain joku polttisauto, joka kertoo, että voit ajaa vielä esim.14 km viimeaikaisella ajotavallasi? "

Heh, niitä range'in ilmoittavilla mittareilla varustettuja autoja on pilvin pimein.
Itse ajelin sellaisella (Buick Minivan) Kiinassa vuositolkulla jo yli kymmenen vuotta sitten.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Tuo 50 sähköauton latausasema on olkiukko, otin vain kantaa siihen, onko teknisesti mahdollinen. Sähköautoja ei juurikaan 'tankata' huoltoasemilla vaan pääosin kodeissa ja jonkin verran työpaikoilla.

Latausasemapakkoa en minäkään kannata. Kyllä niitä hyville paikoille nousee markkinaehtoisesti.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen Vastaus kommenttiin #35

"Sähköautoja ei juurikaan 'tankata' huoltoasemilla vaan pääosin kodeissa ja jonkin verran työpaikoilla."
Niinpä sähköautolla ei voikaan liikkua kuin oikealla autolla, vaan ainoastaan "keskimäärin 38 km/päivä". Ja siitähän tässä nyt puhutaan, että jos sähköautolla liikuttaisiin viikonloppuisin ja kesäisin vähän pitempiä matkoja, tarvittaisiin niitä latauspisteitä, vieläpä paljon tiheämpään kuin nykyisiä tankkauspisteitä taajamien ulkopuolella. Kotilataus korvaa vain ne taajamahuoltikset.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen Vastaus kommenttiin #41

Toistan tässä itseäni mutta jos tarvitset kulkuvälineen jolla pääsee Hangosta Petsamoon samoilla silmillä, älä osta sähköautoa.

Firman sähköbemarin kantama on reilut 200 km, monilla se riittäisi mökkimatkoihinkin.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Em. ongelmat ovat vain tämän päivän teknisiä ongelmia, -niitä sen enempää väheksymättä.

Energiatehokkuus tulee joka tapauksessa kehittymään lähitulevaisuudessa, siinä missä sähköautoteknologiakin.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Akkuteknologian nopean kehityksen näkee siitäkin, ettei yli 100 vuotta sitten keksittyjä lyijyakkuja enää käytetä polttomoottoriautojen käynnistämiseen. Vai käytetäänkö?

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Minun mielestäni täyssähköauto ei ole osoittautunut tällaisissa harvaan asutuissa ja pitkien matkojen maissa kovin onnistuneeksi keksinnöksi enkä usko sillä olevan muunlaista tulevaisuutta kuin tukiaissyöppönä, jos sitä tuputetaan väkisin. Sen sijaan hybridit vaikuttavat huomattavasti paremmilta. Eräs kaveri esitteli hybridinsä, jolla ajaa paljon pitkiäkin matkoja, polttoaineenkulutustilastoa ja kulutus oli pidemmällä aikavälillä vain 5-6 litraa sadalla kilometrillä kun sähkölatausmahdollisuutta käyttää järkevästi. Bensiinikäyttöiset vastaavan kokoiset autot kuluttavat 10 litraa sadalla kilometrillä, kuten tiedän omasta kokemuksesta.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Isoja on autot teilläpäin, oma bensa-autoni (vw passat) kuluttaa 6 l/100.

Maantieajossa hybriditekniikasta on vain haittaa.

Käyttäjän mikkonummelin kuva
Mikko Nummelin

Minun Kia Magentikseni on kuluttanut vähintään 9 litraa sadalla säästeliäimmälläkin tankkausvälillä, harvoin jopa vähän yli 11 litraa, keskikulutuksen ollessa 10 litraa sadalla.

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Akun latausongelmat voidaan kiertää, toki tiestöt olisivat ehkä melko hintavia, miksikö?

Auton akun lataus langattomasti ajon aikana maantiestä, sitäkin vaihtoehtoa on jo testailtu mm. englannissa >>> https://electrek.co/2017/02/24/honda-electric-vehi...

Tulevaisuuden skenaario, pietsosähköinen maantie lataa kaikesta siinä tapahtuvasta liikkeestä energiaa, sekä auringon valo- sekä lämpöenergian, ja ihmisen aiheuttaman sekäsäteilyn energian, ja lataa sitten langattomasti tiellä liikkuvien kulkupelejä. Tekniikka mainittuihin energian talteenottomenetelmiin on jo olemassa, mutta ei maantiessä, viellä :D

Ps. Sähköautot olivat aivan ensimmäisiä käyttöön otettuja autoja ja niitä oli käytössä autohistorian alusta 1830-luvulta 1900-luvun alkuun. Jos sitä mustaa mönjää ei olisi koskaan löydetty maan sisältä, olisivat sähköautot tänään aivan huippuunsa kehitetty, eikä kukaan osaisi edes haluta muita vaihtoehtoja automobiilin voimanlähteeksi.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Näinhän siinä vähitellen tulee käymään..:)

Käyttäjän heikkikalliokoski kuva
Heikki Kalliokoski

Villi veikkaus että sähköautojen akkukapasiteetti tulee kasvamaan tulevaisuudessa. Sähköautot tulevat hankintakustannuksiltaan lähemmäs polttomoottoriautojen hintoja eikä kaikkia polttomoottoriautoja tulla korvaamaan heti sähköautoilla.
Näin ollen ei myöskään heti ole tarvetta rakentaa lisää ydinvoimaloita sähköautoja varten.

Sähköä hukkakäytetään huimia määriä jatkuvasti ympärillämme vaikka teknologisia edullisia ratkaisuja on olemassa. Myöskin uusiutuvaa energiaa saa jo tietyillä edellytyksillä yhtä edullisesti kuin muillakin tavoilla tuotettua, joissain paikoissa halvemmalla joissain kalliimmalla, suunta on kuitenkin selvä ja siitä ollaan yleisesti samaa mieltä.

Kyllä tämä autoiluasia mielestäni noudattelee samaa kaavaa kuin moni muukin kehitys. Vaikkapa kehitys ledeissä millä ei nyt tietenkään ajeta vaan mm. Tuotetaan valoa. Urallani olen aikaisemmin tavannut kovaa vastustusta hintaa, energiansäätöä, ympäristöystävällisyyttä yms. Kohtaan.

Kuitenkaan nyt ei juuri kukaan ole enään sanomassa että motonetin led-valonheitin on kallis ja tehoton sekä lyhyt ikäinen vanhaan kunnon halogeeniin verrattuna.

Jos nyt sitten myönnetään että itseasiassa hybridihän on ihan ok peli ja voi auto toki toimia osaksi sähkölläkin niin tuskin siitä ainakaan kehitys takaisinpäin on menossa.

Vaikka joku kielsi mainitsemasta ns. Älyverkkoja niin periaate ei ole kovin kummoinen, tieto tietyn pisteen hetkellisestä lataustehosta siirtyy internettiin ja tätä voidaan käyttää muissa latauspaikoissa yhdistettynä tarjolla olevaan kapasiteettiin. Näistä osista ja niiden yhdistelmistä keksii kansakoulun käynyt ihminen jo vaikka minkälaisia sovelluksia.

Verkon yli menee huomattavasti monimutkaisempaa tietoa jatkuvasti tälläkin hetkellä.

Kehityksen nuoli on nyt tämän hetkisistä puutteista huolimatta kohti sähköautoja kunnes taas parempia keksintöjä on saatavilla, eihän tämäkään villitys tule mikään viimeinen ratkaisu olemaan, kaikessa kehityksessä tarvitaan niitä jotka maksavat "ylihintaa" tai joiden tuotteissa on "lasten tauteja" kuitenkaan ilman näitä ei kehitystä tapahdu.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Polttokenno mahdollistaisi teoriassa akuttoman sähköauton. Jos polttoaineena käytettäisiin vetyä, se vaatisi kokolailla uuden infran ja varsin erikoisia polttoainesäiliöitä. Mikäli polttoaineena käytettäisiin metanolia, mitään kovin ihmeellistä ei tarvittaisi. Metanolia voi valmistaa "mistä vain", Kiinassa tekevät kivihiilestä, mutta biokaasustakin sitä saisi tehtyä.
On vaan toistaiseksi kaupallisesti kannattamatonta (=liian kallista) käyttää polttokennoa virtalähteenä autossa.

Eräs metanolitalouden etu olisi, että polttomoottoriautojakin voisi liikuttaa metanolilla, jopa varsin vilkkaasti. Kiinassa tekevät puhtaalla metanolilla käyviä henkilöautoja. Islannissakin niitä koekäytetään.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Joo toihan on loistava idea että huoltisyrittäjä rupee vaihtamaan koko akuston. Akkupaketti painaa sellaiset vaikkapa 500 kiloa. Jossain tsadin asemalla käy helposti muutama tuhat autoa päivässä? 500 kiloa kertaa se vaikkapa 1500 ja sitten kaapelit joilla noi paketit ladataan niin pitää rakentaa melkoinen kompleksi pelkästään akkuja varten. Sitten vielä trukit jne niin kuulostaa halvalta ja hyvältä sijoitukselta.

Aika mielenvikaista se että liikenteen päästöjä vähennetään silleen että siirretään ne voimaloiden päästöiksi ja kansa maksaa senkin lystin.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Se akkujenvaihtoidea menee vaikeaksi jo siinä, että kun akuston hinta on vaikkapa puolet sähköauton hinnasta, niin siellä akkujenlatauspaikalla seisoo monen auton hinnan verran niitä akkuja. Eihän se juurikaan nopeuttaisi lataamista, jos olisi vain yksi vaihtoakku.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

Ratkaisu on helppo. Pakotetaan se huoltamoyrittäjä ostamaan joka kikottimeen vaihtoakut. Tää on aika yksinkertaista kun sen oikein ymmärtää ja mäkiset saadaan tyytyväiseksi ainakin tässä asiassa. Ja mikä parasta niin "laina-akkuihin" voidaan jemmata pantti ja korko niin rahavirta olisi loputon.
Pitäiskö pistää starttiraha-anomus vetämään.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Aika mielenvikaista jos ei ymmärrä 'voimaloiden päästöjen' ja autojen päästöjen eroa.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Uusi ratkaisuyritys: koko Suomi asumaan kehä III sisäpuolelle ja ilmainen ja hyvin tiheä julkinen liikenne. Vain viherjupit ostavat Tesloja.
Pääasiallinen elinkeino sosiaalitukien nostaminen. Loppu osa maatamme erityisluonnonsuojelualueeksi, jolla ihmisen liikkuminen on kieletty.

Käyttäjän HannuSinivirta kuva
Hannu Sinivirta

Sähköautoista käyty keskustelu alkaa käydä mielenkiintoiseksi.

Toki muitakin ratkaisuja löytyy tukuttain ja hyvä niin. Mutta jos halutaan kehittää sähköautoja ja akustoja, ei se vastustuksella ja ennakkoasenteilla tule koskaan onnistumaan.

Hybridit ovat myös erinomainen vaihtoehto ja luulisin, että tältä suunnalta löytyy potentiaalia ja uusia innovaatioita myös sähköä tuottavina järjestelminä.

Pelkkä sähköä varaavan akkujärjestelmän kehitys ei riitä, on myös kehitettävä like - energiasta saatua latausvirtaa ja sähkömoottoreiden roottoreiden magnetismia tehokkaaammaksi, (materiaalitutkimus), jotta käämitystä saadaan lisättyä so. vähemmillä kierrosnopeuksilla enemmän tehoja jne.

Sähköä on tuotettu kautta historian monin menetelmin ja en näe syytä, miksi ei myös tulevaisuudessa. On suhteellisen helppo olla siinä yksimielinen, että mitä omavaraisempi järjestelmä on, sitä vähemmän tarvitaan latauspisteitä.

Käyttäjän MattiLehtinen kuva
Matti Lehtinen

"Ratkaisu latausongelmaan on yksinkertaisesti lisätä latauspisteitä, tehdä uusia ja laajentaa entisiä. Huoltoasemille ja marketteihin tulevat sähkönsyötöt ovat varmasti riittävät jo nyt vaikka tuplattaisiin ne 2-4 paikkaa. "

Mitä sitten kun paikalle tulee 20 tai 50 sähkökikotinta, millainen marssijärjestys lataukseen? Välillä miettii tota lataustarvetta kommentoille myös.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Joo, maailma on valmis ja fossiilista öljyä riittää, ainakin meidän elinajaksi. Sitähän sinä tarkoitit?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Eiköhän siihen mennessä, kun maassa on niin paljon sähkökulkineita, että niitä pölähtää johonkin Prismaan tuo 20-50 yhtäaikaa ole jo keksitty yhtä ja toista akkujen kapasiteetin ja niiden latauksen suhteen. Suomessa on nyt kai noin 1200 sähköautoa.

Sähköautofoobikoiden kaikki entäs jos, entäs jos -hokemat ovat turhaa pölinää. Sähköä riittää, lataus onnistuu, autolla pääsee mökilletöihinohittamaanmummolaan jne ja jos ei ihan vielä pääse vetämään uisteluvenettä, hevoskärriä, asuntovaunua, lietevaunua tms Lappiin yksillä perseillä talvella 45 asteen pakkasessa vastatuuleen umpihangessa, niin otetaan sitten vaikka mikä vaan sopiva hybridi tai biodieseli hoitamaan nuo marginaalit.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen

Esa, tiedän , että on pyhäin-häväistys sähköautoilun yhteydessä puhua kustannuksista...mutta..mutta..

Olen ollut siinä käsityksessä, että sähköautoilu olisi huomattavasti halvempaa kuin bensavehkeillä.

Nyt minun täytyy laskea jotenkin väärin, voisitko kertoa - kokeneena sähköautoilijana- missä menen metsään?

"Moottorietieajo vie sitten noin 22 kWh/100km."

Tämä on Sinun asiantunteva kommentti ylhäällä.

"Julkisen lataamisen hintaesimerkki

Keskinopeilla latauspisteillä hinta saattaa muodostua esimerkiksi sähkön energiamaksusta (0,15 €/kWh) ja aikaperusteisesta palvelumaksusta (2,0 €/h).

Ladattaessa autoa kahden tunnin asioinnin ajan (7,2 kWh:n verran) julkisessa latauspisteessä yllä olevilla esimerkkihinnoilla lataamisen hinnaksi tulisi 5,10 €."

Nämä luvut ovat tältä sivulta: https://vihreakaista.fi/fi-fi/article/sahko/mita-m...

=> (22kWh/7,2kWh) x 5,1 € = 15,58€/100 km

Laskenko väärin vai onko tuo 7,2 kWh virheellinen tieto?

Chattailin - vai mikä se termi lieneekään- juuri jonkun sähköautoilusaitin- pitäjän kanssa : " normaali asiointipiste on 11 kW tai 22 kW"?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #59

Eurooppalainen direktiivinmukainen sähköauton latausstandardi on Type 2. Se tarkoittaa paitsi ns. Mennekes-pistoketta, niin myös 22kW latausta.

Esimerkkejä: Prismoissa, Citymarketeissa ja Nesteillä on 22kW latauspisteitä. Ne ovat ilmaisia. ABCn latauspisteet ovat Fortumin, ne taas ovat maksullisia. Latasin kerran semmoisesta 22kW teholla reilun tunnin, hinta 2,80€, siis 0,04€/min. Eli löytämäsi hinnat ovat erikoisen korkeita. Onkohan tieto ajan tasalla?

Vantaan Jumbossa ja Ikeoissa on surkeat hidaslatauspisteet, ehkä vain 1x16A sulakkeella viritelty pömpeli. Näitä löytyy myös joistain parkkitaloista mm. Tampereella. Laihialaismalleilla ei tee oikeastaan mitään. Tunnissa saa noin 16km ajon verran latinkia akkuun. Kotona yön yli lataamiseen tuollainen 3,7kW on taas vallan riittävä, kunhan asennus, johdin ja rasia ovat kunnossa, se johdin ei kulje eristeiden seassa välipohjassa jne.

Latauspistekartta tietoineen löytyy mm. täältä https://kartta.teslaclub.fi.

EDIT: Virtapisteen hinnat: AC-lataus 1€/h + 0,15€/kWh. 22kW latauspiste.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #60

Esa:

"EDIT: Virtapisteen hinnat: AC-lataus 1€/h + 0,15€/kWh. 22kW latauspiste."

Oliko tuo se latauspaikka , jossa olit n. tunnin saaden 2.80 €:n laskun?

=> energiaa siis 1,80 €:n edestä => tolpasta tuli 1.80€/0.15€ = 12 kWh?

=> Oletamme , että akkuusi meni n. 10kWh? => 100 km maksaisi siis sinulle 22kWh/10kWh x 2,80 = 6,16€ ?

En ole niin sanottuja automiehiä ( juuri jouduin vaihtamaan - surullisin mielin - 21 vuotta uskollisesti palvelleen Nisukan - pohja lahosi- itselleni ´uuden karheaan´ v. 2007 Toyotaan...) , joten en ihan tarkkaan tiedä mitä nämä uudet pikkubensavehkeet kuluttavat ..bensa maksanee n 1.4€/litra?

6,16€ / 1,4 € = 4,4 litraa??

Käsittääkseni - noilla numeroilla- autoilusi on hiukan halvempaa kuin bensalla köröttely?

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #63

Ei ollut Virtapisteen, vaan Fortumin. Toistaiseksi se oleellisin hintatieto sähköauton käyttövoimasta on tämä: ilmaisia latauspisteitä on paljon siellä, missä ihmisiäkin.

Käyttäjän seppoviljakainen kuva
Seppo Viljakainen Vastaus kommenttiin #64

Mutta lienemme samaa mieltä , että jos sähköautoilu yleistyy odotusten mukaan , niin nämä ilmaisjakelut loppuvat?

Sähköautosyöttöön investoinneen - pakolla tai ilman- on tietenkin saatava katetuksi investointikulut ( verkko/laitteisto) , mittavat siirtomaksut ja lopuksi se pieni energian hinta, joka muuten kotitalouksien sähkölaskussa edustaa nykyään n. 25% laskun loppusummasta , n. 75% on siirtoja ja veroja.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen Vastaus kommenttiin #65

Joo, tuskin tämä ikuista on. S ja K varmaan sitovat lataamisen jotenkin kanta-asiakasjärjestelmiinsä ja perivät (jos perivät) korvauksen bonuksista/plussarahasta. Maksullisissa pysäköintitaloissa lataaminen pysynee maksuttomana, veikkaisin.

Autoilun halpenemisen toivominen on luultavasti ihan yksinkertaisesti vaan väärä tulevaisuusodotus. Mutta siitä voi olla aika varma, että varsinkin fossiiliautoilu kallistuu nopeasti ja paljon.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Luuleeko joku että sähköautoilu pysyy halpana kun se yleistyy? Verottaja jo miettii kuumeisesti miten sähkäautoilua voidaan maksimaalisesti verottaa, yksi tapa on jo Bernerin esityksessä muuttaa verotus kilometripohjaiseksi seurannalla.

Eero Uusitalo

Olen täysin samaa mieltä Makkosen kanssa. Valtion verokertymä on turvattava, ja autoilija on paras lypsylehmä. Kehityksessä kohti sähköautoilua tulee käymään niin, että bensa/dieselautoilija maksaa enemmän - nimellisesti ympäristösyistä, mutta aidosti syynä on verotus - ja sähköautoilija pääsee kenties inflaatiokorjatulle, nykyisen kilometrikorvauksen 0,43snt/km tasolle.

Erona nykytilaan tulee olemaan se, ettei sähköautoja tule olemaan sellaista kantaa, että pienituloiset voisivat hankkia vastineen nykyiselle vm. 2000 Corollalle järkevällä hinnalla ja toimintavarmuudella. Näin ollen pienituloisten autoilu tulee kallistumaan väistämättä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset